RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
Minggu : ke 38
Tarikh : 16 Oktober 2012
Hari : Selasa
Masa : 0730-830 pagi (60 minit)- 2 masa diperuntukkan
Tema : Amalan Hidup Sihat
Unit 10 : Jagalah Kesihatan Diri
Tajuk : Badan Sihat Otak Cerdas
Fokus Utama:
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3(1) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
Fokus Sampingan :
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internat.
Pengisian Kurikulum : Pendidikan Moral, Pendidikan Jasmani dan kesihatan.
Kosa Kata ( rujuk petikan) : bersenam,cergas,cerdas,pemakanan,berkhasiat
menyerang,penting,dijangkiti,sempurna,ceria,
menjamin,mengamalkan
Nilai murni : sentiasa menjaga kebersihan diri
Strategi pengajaran : pembelajaran secara kontekstual
Kecerdasan pelbagai : verbal linguistik
Konsep 5P : pengukuhan,pemulihan dan pengayaan
Bahan sumber pengajaran Buku teks Bahasa Malaysia tahun tiga,
Pembelajaran : Komputer( persembahan power point),lembaran kerja
bercetak,Internat
Objektif : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat :
i) Membaca teks dengan sebutan dan intonasi dengan betul.
ii) Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan
berpandukan teks yang telah dibaca.
iii) Memadankan makna perkataan sekurang-kurangnya 8 daripada 12
perkataan yang terdapat dalam petikan.
iv) Memilih jawapan yang sesuai berdasarkan dalam slaid yang
ditunjukkan.
Set Induksi (8 minit)
Guru memperdengarkan lagu dan murid menyanyi bersama-sama.
Guru memperdengarkan lagu dan murid menyanyi bersama-sama.
a. Guru menunjukkan gambar yang terdapat pada slaid yang ditunjukkan.( lampiran I )
Guru berinteraksi bersama murid dengan mengemukakan soalan yang berkaitan dengan slaid yang telah ditayangkan tadi.
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah 1 (8 minit)
a. Guru mengaitkan gambar slaid tadi dengan tajuk pelajaran .Gambar slaid yang
ditayangkan – pelbagai jenis makanan dan buah-buahan.
- Selain menjaga kebersihan diri kita perlu juga menjaga kebersihan
dalam rumah dan kawasan sekeliling rumah kita.
Langkah 2 (15 minit)
a Guru menunjukkan petikan dalam slaid .Murid diminta membaca petikan secara senyap.
( rujuk lampiran II )
b Murid-murid dibimbing oleh guru membaca petikan secara kelas.Murid-murid membaca
petikan secara individu dan kumpulan.
Langkah 3 (15 minit)
a Guru mengajak murid berbincang mengenai petikan yang telah dibaca.
b Murid-murid diminta untuk menyebut perkataan berwarna yang ditunjukkan
dalam slaid. ( kosa kata ) ( rujuk lampiran III )
( latihtubi menyebut dan mengeja perkataan sepertimana yang dipamerkan dalam slaid
Guru memilih murid secara rambang untuk memberi respon bagi perkataan yang sama maksud berdasarkan slaid yang yang ditunjukkan.
d Guru menjelaskan bahawa betapa pentingnya kita sentiasa menjaga kebersihan diri untuk menjamin badan sentiasa sihat dan otak cergas.
Langkah 4 ( 14 minit)
a. Latihan /pengukuhan ( lampiran IV dan V )
(i) Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid untuk dijadikan latihan dalam kelas.
(ii) Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid yang telah siap
menyiapkan lembaran kerja 1.( pengukuhan )
Langkah 5 ( 8 minit)
Penutup
a Guru menegaskan sekali lagi bahawa kecergasan otak adalah bergantung
kepada badan yang sihat.
kepada badan yang sihat.
b
0 ulasan:
Catat Ulasan